László Ervin- Stanislav Grof – Peter Russel: A tudat forradalma (részlet) | vissza a főoldalra... |
GROF: Több mint negyven éve foglalkozom a különleges
tudatállapotokkal, melyek pszichedelikus úton vagy a pszichoterápia
hatékony kísérleti módszereivel idézhetők elő, vagy
spontán módon jönnek létre. Ez alatt az idő alatt számtalanszor
voltam tanúja, milyen mélyreható változások történhetnek az
emberekben. Az egyik legjellemzőbb változás az, hogy csökken
az agresszív hajlam, és növekszik az együttérzés és a tolerancia
képessége. A vizsgált személyek egyre jobban tudják
élvezni az életet, ugyanakkor csökken bennük az a kielégíthetetlen
késztetés, hogy közvetlen célokat valósítsanak meg –
azokra a célokra gondolok itt, amelyek bűvkörükben tartják a
nyugati ipari civilizáció, a mi egész társadalmunk lakosságát.
A vizsgált személyek kezdenek kételkedni abban, hogy minél
többet kell birtokolnunk mindenből, hogy a korlátlan növekedés,
a nemzeti össztermék megkétszerezése vagy megháromszorozása
boldoggá tehet bennünket. Ennek az átalakulásnak a
másik fontos jellemzője az, hogy az emberekben egy egyetemes,
mindenféle vallástól és politikától mentes spiritualitás
alakul ki. Tisztán látják az egész teremtett világ egységét, és
érzékelik azt is, milyen szoros kapcsolat fűzi őket a többi emberhez,
a többi fajhoz, a természethez és az egész világegyetemhez.
Ezért nincs kétségem afelől, hogy az emberi tudat képes a
mélyreható változásra, és ha ez kellően széles körben valósul
meg, azzal jelentősen növekszik esélyünk az életben maradásra.
Természetesen nyitott kérdés, hogy egy ilyen tudati változás
végbemehet-e a lakosság akkora részében, és olyan rövid
idő alatt, hogy már a közeljövőben érzékelhető legyen a
hatássa. A gyakorlati kérdés tehát az, hogy fel lehet-e gyorsítani ezt
a folyamatot, ha igen, milyen eszközökkel, és egy ilyen megoldás
milyen problémákat vethet fel. De annyi bizonyos, hogy
az ember személyiségében igenis léteznek azok a mechanizmusok,
amelyek közvetíthetnék ezt a mélyreható és kívánatos
átalakulást.
LÁSZLÓ E.: Tanúi vagyunk annak, hogy változik az emberek
gondolkodása, és ez nem más, mint a tudati forradalom
előszele. Ti hogyan látjátok ezt? A gondolkodásbeli változásnak
van köze ahhoz, hogy fenyegetve érezzük magunkat, vagy
ez a kettő egymástól független, és az egybeesés véletlenszerű?
RUSSELL: Azt gondolom, hogy van kapcsolat. Ugyanakkor
nem hinném, hogy maga a fenyegetettség okozza az átalakulást,
hiszen mindkettő ugyanabból a közegből táplálkozik:
kultúránk anyagelvű tudatosságából. Ez az eredendő oka a
globális válságnak, nem pedig az üzleti etika, a politika, sőt,
nem is egyéni életvitelünk. Ezek pusztán a mélyebben rejlő
gond felszíni tünetei. Civilizációnk, ahogy van, nem fenntartható,
mivel értékrendszerünk, a tudatosság, amellyel a világhoz
viszonyulunk, a tudatosságnak egy nem fenntartható formáját
képviseli.
Abban a hitben nőttünk fel, hogy minél több dolgot szerzünk
meg, minél többfélét cselekszünk, minél jobban uralmunk
alá hajtjuk a Természetet, annál boldogabbak leszünk.
Ez a hit hajt bennünket afelé, hogy csak saját hasznunkat tartsuk
szem előtt, hogy felemésszünk mindent, amit lehet, és ne
törődjünk azzal, hogy bolygónk többi élőlénye, vagy saját
fajunk többi tagja hogyan él. Ez a fajta tudatosság az, ami
többé nem fenntartható.
Ma csak az emberiség tíz százaléka számít tehetősnek – azaz
csak ennyi ember engedheti meg magának, hogy fedél legyen
a feje fölött, elegendő ruhát és élelmet vásároljon, biztosítsa a
létfenntartásához szükséges egyéb dolgokat, és ezen túl
még különféle luxuscikkekre is maradjon pénze. És ez a tíz
százalék jelenleg bolygónk erőforrásainak több mint háromnegyedét
felhasználja. Egyre nyilvánvalóbb, hogy ez az állapot
nem fenntartható – elképzelhetetlen, hogy a Föld minden lakója
így éljen, főként akkor, ha a népesség ilyen mértékben növekszik.
A jó hír az, hogy egy másik tendencia is megfigyelhető:
egyre többen alapjaiban kérdőjelezik meg az anyagi kultúrát és
az azt mozgató anyagelvű tudatosságot. Itt Nyugaton, ahol
igencsak luxuskörülmények között élünk, egyre többen döbbennek
rá arra, hogy ez nem működik: nem segít el bennünket
azokhoz a dolgokhoz, amelyek igazán fontosak. Rendszerünk
nagyszerűen működik, amikor fizikai szükségleteink kielégítéséről
van szó. Élelmünket beszerezhetjük a szupermarketben.
Oda utazunk, ahová akarunk, divatosan öltözködünk, mutatós
házakban lakunk. De ez nem elégíti ki mélyebb, belső, lelki
szükségleteinket. Mindezen anyagi lehetőségek ellenére az
emberek mégis ugyanolyan depressziósnak, bizonytalannak és
elhagyatottnak érzik magukat, mint azelőtt.
GROF: Bizonyos értelemben éppen ez az állapot, az alapvető
anyagi javakkal való telítettség és túltelítettség állapota az,
ami létrehozta ezt a jelentésválságot a társadalomban és a spirituális
szükségletek felé fordította a figyelmet. Hosszú ideig
abban az illúzióban, abban a hazug reményben ringattuk magunkat,
hogy ha anyagi jólétünk növekszik, az önmagában és
önmagától alapvetően meg tudja változtatni életünk minőségét,
és elérkezik a gazdagság, a megelégedettség és a boldogság
világa. A nyugati ipari országok mára óriási vagyont halmoztak
fel, különösen társadalmuk bizonyos rétegeiben. Rengeteg
család él bőségben: ott a nagy ház, két hűtőszekrény tele
élelemmel, három vagy négy autó a garázsban, és megvan a
lehetőségük, hogy a világon bárhová utazhatnak nyaralni. És
mégis, ezeknek a dolgoknak egyike sem hozta meg a kellő
elégedettséget. Most ott tartunk, hogy nő a pszichiátriai esetek
száma, a drog- és alkoholfogyasztás, a bűnözés, a terrorizmus
és a családon belüli erőszak. A dolgok jelentésüket és értelmüket
vesztik, a jövő kilátástalannak tűnik, a természet idegen, és
egyre többen fordulnak az önpusztítás felé. Ám ha valaki rájön,
hogy mennyire hibás ez a most uralkodó világszemlélet,
már a puszta felismerés gyakran megcsillantja egy másik élet
lehetőségét. Aki eljutott idáig, az keresni kezdi a megoldást, és
elindul egy spirituális vándorúton.
LÁSZLÓ E.: Úgy tűnik, mintha lenne valami az emberiség
kollektív pszichéjében, ami most vészjeleket küld, és arra ösztönöz
bennünket, hogy próbáljunk változtatni.
RUSSELL: Hasonló tapasztalat ez ahhoz, amit Buddha is
végigélt megvilágosodása előtt. Dúsgazdag családban született.
Herceg volt, akinek minden megadatott – csodás ételek,
mindenféle luxuscikk, ékszerek, táncosnők, minden, amit csak
kívánhatott. De rádöbbent arra, hogy ez a gazdagság még nem
szünteti meg a szenvedést. Látta a szenvedést a családjában és
a hercegi udvarban, és látta odakint a városban. Ezért céljául
tűzte, hogy megtalálja a szenvedés megszüntetésének módját.
Mi is hasonló folyamatot élünk át napjainkban. Ami a kényelmi
berendezkedést illeti, sokunk lényegesen jobban él,
mint Buddha herceg korában. És – hozzá hasonlóan – mi is
kezdünk ráébredni arra, hogy ez nem vet véget a szenvedésnek,
sőt némelykor csak fokozza azt. Kezd társadalmi szinten
is megfogalmazódni az a súlyos kérdés, hogy mi az élet célja.
Kik vagyunk? Miért vagyunk itt? Mit is akarunk valójában?
Már nem csak egy-két ember, hanem emberek milliói próbálnak
az anyagi kultúra mögé látni, hogy megértsenek valami
fontosat, megtalálják a belső békét, és kielégítsék spirituális
éhségüket.
LÁSZLÓ E.: Igen, vannak reményt keltő jelek. Ha mindenki
azt hinné, hogy boldogsága a pillanatnyi anyagi helyzetétől
függ, és azzal egyenes arányban növekszik – vagyis minél
többet kell birtokolnia mindenből –, akkor nem csillanna fény
az alagút végén. De ha tényleges változás történik az emberek
gondolkodásmódjában, akkor van remény arra, hogy létrejön
egy megfelelőbb kultúra.